Meta
Realitatea Vâlceană

Avionul supersonic românesc, gata pentru decolare în 2013

Primul avion supersonic românesc construit pentru Competiţia Google Lunar X Prize  va fi gata de decolare în 2013.

Construcţia avionului nu a fost finalizată deocamdată, dar primul test al capsulei va avea loc anul acesta în luna mai, deasupra Mării Negre. În 2012 este programat un rulaj pe apă, iar pentru 2013 ARCA plănuieşte să efectueze primul zbor al avionului.

“De 10 ani lucrăm la acest proiect. Avionul supersonic I.A.R.-111 este un proiect unic în România fiind o platformă de lansare pentru o rachetă spaţială”, spune Elenea Simona Popescu, PR Manager ARCA.

Proiectul realizat de Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) se numea până acum E-111, dar şi-a schimbat denumirea oficială în I.A.R.-111. Această schimbare a fost realizată în semn de recunoştiinţă pentru ajutorul oferit de fabrica de avioane I.A.R Braşov.

“Avionul supersonic a primit denumirea oficială de I.A.R-111 mulţumită fabricii de avioane I.A.R Braşov. Fabrica are o tradiţie de aproape un secol fiind titularul avioanelor militare din al doilea război mondial, emblemele aviaţiei militare româneşti“, a declarat pentru romanialibera.ro, Elena Simona Popescu.

Reprezentanta Asociaţiei ARCA a mai spus că I.A.R-111 are o dublă utilitate deoarece proiectul va fi folosit atât pentru competiţia Google Lunar X Prize, cât şi pentru dezvoltarea turismului aerospaţial.

“Realizarea unui aparat din seria I.A.R. este o şansă de care orice constructor de aeronave din lume ar fi mândru. I.A.R.-111 va trebui nu numai să contribuie la continuarea tradiţiei numelui I.A.R., ci şi să reprezinte aeronava care să zboare mai sus si mai repede decât predecesoarele sale, ajutând astfel la progresul României”, a spus Dumitru Popescu, Preşedinte ARCA.

Cum funcţionează

Nava va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteza de Mach 1,5 la altitudini de 16.000 de metri, în cazul transportului rachetei Haas II. Iar în cazul folosirii ca platformă de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spaţial va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 de metri.

Secvenţa de zbor tipică a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafaţa mării, executarea unui zbor orizontal de accelerare, până la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapidă, în circa două minute, până la altitudinea de 16.000 de metri. La această altitudine, avionul va elibera racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu. Supersonicul, fără sarcina utilă acroşată, va reveni planat pe suprafaţa mării.

Avionul va avea un echipaj format din două persoane – pilot şi navigator -, urmând să devină primul avion supersonic românesc. Cabina avionului este separabilă şi este echipată cu două paraşute propulsate cu motoare rachetă proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separată de avion la viteze de Mach 0 – 1,2 şi înălţimi de 100 de metri şi poate aduce echipajul în siguranţă pe suprafaţa mării. Propulsia va fi asigurată de un motor rachetă cu combustibil lichid, funcţionând cu apă oxigenată şi kerosen.

Programul realizat de ARCA este finanţat integral din surse private: sponsorizări şi donaţii, spune Simona Popescu.

Despre ARCA

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) este o organizaţie non-guvernamentală, care participă la competiţia Google Lunar X Prize şi doreşte să lanseze în cosmos prima rachetă românească, capabilă să transporte un cosmonaut.

Pe 1 octombrie 2010, ARCA a lansat prima rachetă prima rachetă spaţială românească- Helen 2 din largul Mării Negre. Astfel a fost realizat  primul zbor din cadrul competiţiei Google Lunar X Prize, care vizează trimiterea unui robot pe suprafaţa Lunii de o organizaţie privată.

sursa: http://www.romanialibera.ro

Leave a Reply

Photo Gallery

Log in | Copyright @ 2011 Realitatea Vâlceană. Toate drepturile rezervate.